poniedziałek, 16 grudnia 2013

EDUKACJA MALUCHA - MATEMATYKA


Wydaje Ci się, że dziecko uczy się liczyć dopiero w przedszkolu/szkole? Nic bardziej błędnego. Cały świat, który go otacza, składa się z matematycznych wzorów, z matematyką ma kontakt od maleńkości; kiedy widzi ma talerzyku dwa ziemniaczki i trzy marchewki; kiedy idziecie na spacer, a na trawie Twój maluch znajduje dwa kamyczki i pięć kwiatków. Spraw, żeby Twoje dziecko lubiło matematykę! Nie mów mu, że to trudny dział, bo dla Twojego dziecka takim nie jest!


Dziecko poniżej szóstego-siódmego roku życia używa przede wszystkim półkuli prawej, co sprawia, że pochłania niesamowitą ilość wiedzy bezwiednie, nie skupiając się na niej. To, co wyłożysz mu na tacy, zostanie przez niego pobrane. Do trzeciego/czwartego roku życia dziecko jest w stanie nauczyć się perfekcyjnie niezliczoną ilość języków, tymczasem dla takiego malca matematyka jest po prostu kolejnym językiem. Oznacza to, że nie analizując wszystko układa mu się w pewne prawidłowości, opanowuje zatem matematykę intuicyjnie [jak każdy inny język].

W siódmym roku życia dziecko zaczyna używać półkuli lewej, czyli, aby opanować matematykę, musi nauczyć się reguł dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia czy innych, w sposób logiczny. Polecam Klocki Dienesa. Świetnie sprawdzają się w zabawach z kształtami.

www.meritum.isu.pl  -   KLOCKI   DIENESA

WPROWADZAMY NAUKĘ MATEMATYKI:
_________________________________________________________
  1. Przygotuj 108 kwadratowych kartek.
  2. Wyrysuj kropki od 1-100, w kolorze czarnym lub czerwonym.
  3. Na pozostałych siedmiu kartkach wyrysuj znaki: <, >, +, -, =, :, *.
  4. Ostatnią kartkę zostaw pustą - oznacza ona 0.

PRZYGOTOWANIE:
  • wszystkie kartki powinny być takiej samej wielkości;
  • średnica kropek powinna wynosić mniej więcej 2cm, aby były one widoczne dla najmłodszych;
  • rozmiar kwadratu: 28x28cm;
  • z tyłu kartki zapisz sobie liczbę kropek, dla własnej wiedzy i ułatwienia.


ZASADY I ETAPY:
________________________________________________________

ETAP I - prezentacja kartek z kropkami
  1. Zacznij od pokazywania dziecku kropek w zestawach [podobnie, jak to miało miejsce przy wprowadzaniu nauki czytania - sama ustal ilość zestawów, które będziesz prezentować swojemu dziecku].
  2. Kartki pokazuj w kolejności losowej (!) tak, aby każda następna kartka była dla dziecka zaskoczeniem [inaczej nauczy się liczyć po kolei, a nie rozpoznawać ilość].
  3. Kartki pokazuj szybko.
  4. Kartkę "zero" wprowadź po pokazaniu wszystkich kropek.
  5. Następnie pokaż dziecku znaki matematyczne.

Codziennie:
  • 2 zestawy po 5 kartek;
  • 3x każdy zestaw;
  • każdego dnia, począwszy od dnia 6, wprowadzamy 2 nowe kartki;
  • codziennie, począwszy od dnia 6, usuwamy 2 najstarsze kartki;
  • ostatnią wprowadzaną kartką jest "0".


ETAP II - działania matematyczne
  1. Po wprowadzeniu 20-30 kartek rozpocznij wprowadzanie dodawania.
  2. Pierwsze działania powinny się składać z 3 kartek z kropkami [1 kropka plus 2 kropki równa się 3 kropki; nie pokazuj znaków matematycznych, pracuj jedynie na kartkach z kropkami!!].
  3. Za każdym razem prezentuj inne działanie.
  4. Dziennie przedstawiaj 9 działań.
  5. Nadal pokazuj dziecku kartki z kropkami.
  6. Etap dodawania należy zakończyć po 2 tygodniach.
  7. Używaj zawsze tych samych zwrotów - zawsze "plus", "minus", albo zawsze "dodać", "odjąć".
  8. Przygotuj sobie dzień wcześniej odpowiednie kartki do prezentowanych działań, na podstawie listy, którą także warto stworzyć sobie wcześniej, by się nie pogubić.  
  9. Działania powinny być zaskakujące, nie pokazuj zatem dziecku działań po kolei z dwójkami, potem z trójkami; zaskocz je - nie będzie się nudził.
  10. Po dwóch tygodniach wprowadź na 2 tygodnie odejmowanie
  11. W kolejnym tygodniu utrwalaj dodawanie i odejmowanie prezentując je na zmianę [1 i 2 dzień - w osobnych sesjach, od 3 dnia - naprzemiennie].
  12. Po tym tygodniu na 2 tygodnie wprowadź mnożenie [wg powyższych zasad].
  13. Po tych dwóch tygodniach 1 tydzień poświęć na utrwalenie dodawania, odejmowania i mnożenia.
  14. Później prowadź dzielenie, na kolejne 2 tygodnie.
  15. Dziennie przedstawiaj dziecku 9 działań [3 nowe i 6 powtórkowych]. 
  16. Po 2 tygodniach - tydzień poświęć na naprzemienne prezentowanie wszystkich poznanych działań.

Codziennie:
  • 6 zestawów kropek;
  • 3 zestawy działań [prezentowane naprzemiennie: po 2 zestawach kropek pokaż dziecku 1 zestaw równań].
Pokazywanie kartek z kropkami to I etap nauki matematyki intuicyjnej.


ETAP III - znaki matematyczne
  1. Możesz wprowadzić działania składające się z większej liczby składników.
  2. Nigdy nie łącz dodawania i odejmowania z mnożeniem i dzieleniem [kolejność wykonywania działań dla maluszków jest jeszcze nie do opanowania].
  3. Możesz wprowadzić niewiadome "x" i "y", ułamki, czy procenty [dorób odpowiednie kartki].
  4. Staraj się używać kart z kropkami i znakami matematycznymi jak najdłużej [by nie wprowadzać symboli cyfr przynajmniej do ukończenia pierwszego roku życia].
Codziennie:
  • 9 zestawów kropek;
  • 1 zestaw = 5 działań [czyli 45 działań dziennie];
  • jeśli 45 działań dziennie to ilość przekraczająca Twoje możliwości czasowe, zmniejsz ich ilość; ważniejsze jest to, aby uczenie matematyki było przyjemnością zarówno dla Twojego dziecka, jak i dla Ciebie.
Sprawdzanie wiedzy:
  • Możemy już sprawdzić umiejętności dziecka [jeśli ma więcej niż rok i jest w stanie zrozumieć nasz pytanie o wynik].
  • Nie wymagaj od dziecka podania wyniku, ale postaw przed nim dwie kartki z propozycjami wyników, aby mogło wybrać ten prawidłowy.
  • Zawsze chwal dziecko, niezależnie, czy odpowie prawidłowo, chociażby za podjęcie próby.
  • Jeśli dziecko nie odpowie prawidłowo, zawsze podawaj mu prawidłowy wynik.

ETAP IV - liczby
  1. Przed rozpoczęciem zapoznawania dziecka z symbolami liczb, możesz zastosować etap przejściowy, polegający na prezentacji odpowiedniej liczby kropek w połączeniu z odpowiednim znakiem liczbowym [np. trzy kropki, obok znak równości i obok cyfra 3]; wówczas nie wprowadzasz już liczb osobno, a przechodzisz do działań.
  2. W innym przypadku, liczby wprowadzaj wg schematu, jaki stosowałaś w przypadku kartek z kropkami.
  3. Po zaprezentowaniu wszystkich cyfr, zacznij prezentować działania wg schematu, jaki zostawałaś przy działaniach na kropkach.

Codziennie:
  • 2 zestawy po 5 liczb, 3x dziennie [karty 28x28cm, cyfry wysokie na 15cm i szerokie na 7cm];
  • począwszy od dnia 6, dziennie wprowadzamy 2 nowe liczby i usuwamy 2 najstarsze liczby.

Kartki z liczbami 



I kropki i liczby wprowadzamy wg poniższego schematu:
  1. DZIEŃ [karty z kropkami od 1-5, powtórzone 3x; pierwsza ekspozycja - kolejno, następne - losowo]
  2. DZIEŃ [karty z kropkami od 1-5, powtórzone 3x; karty z kropkami od 6-10, powtórzone 3x]
  3. DZIEŃ [karty z kropkami od 1-10, powtórzone 3x; wszystkie kropki mieszamy]
  4. DZIEŃ [karty z kropkami od 1-10, powtórzone 3x; wszystkie kropki mieszamy]
  5. DZIEŃ [karty z kropkami od 1-10, powtórzone 3x; wszystkie kropki mieszamy]
  6. DZIEŃ [karty z kropkami od 3-12, powtórzone 3x; wymieszane, podzielone na dwa zestawy, po każdej ekspozycji - zmiana kolejności]
  7. DZIEŃ [karty z kropkami od 5-14, powtórzone 3x; wymieszane, podzielone na dwa zestawy, po każdej ekspozycji - zmiana kolejności]


GEOMETRIA I STEREOMETRIA
___________________________________________________________

Figury płaskie i przestrzenne otaczają nas z każdej strony. Nie jest sztuką zatem pokazywanie ich dziecku. Bawcie się w poszukiwanie kół, kwadratów, rombów, trapezów i innych figur na spacerze, wśród zabawek malucha, albo twórzcie je razem. Z kwadratu róbcie dwa trójkąty, z kromek wycinajcie prostokąty. Wytnijcie z grubej tektury różne figury płaskie i twórzcie z nich figury przestrzenne. Użyjcie plasteliny i modeliny. Dzieci uwielbiają takie zabawy, a zabawa to idealny czas, aby czegoś się nauczyć. Możesz się w to bawić już z dwulatkiem. Zabawy te są świetnym wstępem do logicznego myślenia, kreatywności i pobudzania wyobraźni.

Baw się ze swoim dzieckiem w matematykę każdego dnia. Wspieraj jego rozwój pokazując mu ją na każdym kroku. Dodawajcie licząc składniki, odejmujcie zjadając ulubione ciastka, czy cząsteczki mandarynki [dzieci pokochają taką zabawę], dzielcie rozdzielając cukierki po kilka sztuk na kilka osób, mnóżcie wkładając do kilku pudełek po tyle samo małych autek. Odliczajcie dni do długo wyczekiwanego wyjazdu, odliczajcie dni do Gwiazdki. Matematyka jest wśród nas!

* * *

My dziś zaczęliśmy naukę matematyki. Nie tłumaczę Oskarowi reguł. Zależności matematyczne pokazuję w działaniu. Dla Oskara matematyka nigdy nie będzie czymś trudnym. Dla niemowlaka i dzieci w wieku przedszkolnym matematyka może być czymś przyjemnym. Spraw, aby dla Twojego malucha taka była!


5 komentarzy:

  1. Podziwiam Cię! Tyle zapału i czasu poświęconego Oskarkowi! Może masz jakieś metody na opanowanie dwójki maluchów jednocześnie? ;) Ciężko jest cokolwiek z nimi robić poza zabawą, bo nawzajem sobie przeszkadzają i rozpraszają... może to taki etap gdzie nie potrafią na miejscu usiedzieć, hm? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm, w Twoim przypadku to faktycznie trudny orzech do zgryzienia.. Tym bardziej, że etap faktycznie mało sprzyjający - maluchy ledwo co zaczęły chodzić i teraz zwiedzają otoczenie, więc o cierpliwe siedzenie na miejscu trudno.

      Ale pokazywanie kartek z kropkami nie trwa długo - dużo dłużej schodzi nam pokazywanie kartek ze słówkami polskimi i angielskimi. Matematyka to zaledwie kilka sekund, więc może spróbuj im pokazać któregoś dnia kropki od 1-5, jak maluchy będą siedziały w jedynym miejscu. Podejdź do tego z entuzjazmem. Poinformuj ich na przykład z radością "Chodźcie, coś wam pokażę" i pokaż po kolei kropki. Oskar patrzy na nie z zainteresowaniem, może Maja i Kubuś też się zainteresują, kto wie? :) Warto spróbować, na pewno.

      Daj znać koniecznie, jak Ci idzie :)

      Usuń
    2. Jeszcze jedno, Monia - matematyka jest wśród nas. Nie musicie koniecznie używać kartek z kropkami. Licznie bawiąc się zabawkami, podczas spożywania posiłków czy podczas spaceru. To też dużo im da.

      Usuń
  2. I ja podziwiam! I popieram takie zaangażowanie :) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, Agata!! Ja jestem z tych, którzy stawiają na rozwój i wychodzę z założenia, że nigdy nie jest za wcześnie ani za późno na to, że się rozwijać. Oskar uwielbia te lekcje pokazowe, z zainteresowanie wpatruje się w kropki i napisy, więc żal by było z tego nie skorzystać. :)

      pozdrawiam!

      Usuń

To nie jest zwykły pamiętnik. To jest poradnik inspirowany własnym życiem, własnymi emocjami, przygodami, problemami.. Znajdziesz tu odpowiedzi na pytania, które od dawna chodziły Ci po głowie..

..cieszę się, że chcesz podzielić się ze mną swoją opinią..
..Twój komentarz wiele dla mnie znaczy - pamiętaj, że zawsze odpowiadam, bo jest to wyraz mojego szacunku dla Twojego czasu..