czwartek, 19 czerwca 2014

ZABAWA Z MAMĄ I TATĄ - 6-9 MIESIĄC ŻYCIA

Kiedy maluch kończy pół roku, zaczyna się dla niego inny wymiar poznawania świata. Najczęściej dzieciaczki zaczynają zwiedzać otoczenie pełzając czy raczkując, dzięki czemu rozwijają zmysł orientacji. Niektóre w wieku dziewięciu miesięcy podnoszą się z poziomu, na kolana lub nawet na stopki, i wtedy ich punkt widzenia, tak diametralnie zmieniony, zachwyca swoją innością. Dzieci w tym czasie uwielbiają się tulić, rozmawiać, a także słuchać różnych dźwięków, czy rytmu. Warto słuchać z maluszkami kołysanek lub piosenek dziecięcych. Charakterystyczne jest też wyrzucanie przedmiotów z pojemników lub po prostu na podłogę - znacie to? :) Niemowlęta w tym czasie przyswajają sobie wiedzę o częściach ciała, oglądają z zaciekawieniem przedmioty, analizują, co można zrobić z danym przedmiotem i w konsekwencji zdaje sobie sprawę, do czego może on służyć. Kiedy zatem zobaczycie swoje dziecko dokładnie badające szczoteczkę do włosów, obracające ją w każdą stronę, czasem smakujące, czasem stukające o podłogę, to wiedzcie, że Wasze dziecko właśnie za chwilę posiądzie niezwykłą wiedzę. Pomóżmy mu w tym.




1. WIZYTA W ZOO

a/ odwiedziny w prawdziwym Zoo i naśladowanie dźwięków mijanych zwierząt
Wasz maluch nie potrafi jeszcze naśladować zwierząt, ale jeśli będziecie z nim to ćwiczyć, szybko opanuje tę umiejętność. Pokażcie maluszkowi w Zoo konkretne zwierzęta i zaprezentujcie dziecku, jakie wydają one dźwięki. Przy okazji nazywajcie te zwierzęta, aby maluch zapoznał się z ich nazwą.


b/ pokazywanie w książeczkach i naśladowanie
Na pewno macie kilka książek ze zwierzątkami, a jeśli nie, to polecam się w nie zaopatrzyć, bo to bardzo rozwijające.


c/ pacynki i naśladowanie
Jeśli macie w domu pacynki-zwierzaki, jest to idealna zabawka w tym okresie. Udajcie określone zwierzęta, mówcie do dzieci. To świetnie rozwija język i umacnia więzi między Wami.

Rozwijają:
  • rozpoznawanie dźwięków
  • zdolność klasyfikowania
  • funkcje językowe
  • relacje społeczne


2. ZNIKANIE I POJAWIANIE SIĘ

a/ chowam się w pudle
Jeśli macie duże pudło po telewizorze (z tych starszych, szerszych), schowajcie się do niego. Niech druga osoba wniesie malucha do pokoju, w którym jesteście, i woła Was. Po kilku pytaniach, gdzie jesteście, wyskoczcie z pudła z radością witając maluszka. Dziecko uczy się, że istnieją sytuacje niespodziewane.
b/ pacynka chowa się w pudle
Zróbcie otwór w pudełku i włóżcie do niego rękę z pacynką. Zapytajcie dziecko, gdzie jest (np. krówka), a następnie wyciągnijcie rękę z pudełka wołając "Tu jest!!".

c/ chowanie zabawek pod kocem/pieluszką
Kiedy schowacie ulubioną zabawkę pod kocykiem dziecka, a ono pełza/raczkuje, będzie to świetna motywacja do tego, by podążyło do tejże zabawki. Jeśli maluszek jeszcze nie kojarzy, że pod kocem coś zostało schowane, pokazujcie mu na początku tą zabaweczkę, chowajcie ją i znów pokazujcie, a w konsekwencji zakryjcie i poproście, by maluch ją odnalazł.

Rozwijają:
  • umiejętność przewidywania
  • zdolność akceptowania zdarzeń niespodziewanych
  • okazywanie emocji
  • zrozumienie, że przedmiot schowany wciąż jest na miejscu
  • relacje społeczne

3. ARTYSTA - MUZYK

a/ perkusista
Posadźcie dziecko w jednym miejscu, na przykład na krzesełku do karmienia. Połóżcie przed nim na stoliku różne drewniane przedmioty kuchenne i pozwólcie nimi uderzać. Niech cieszy się dźwiękami, jakie wydają przedmioty uderzane o stolik i o siebie nawzajem. 



b/ wokalista
Włączcie muzykę i śpiewajcie. Maluch na pewno ucieszy się, słysząc Wasze radosne głosy, a i na pewno w którymś momencie będzie chciało przyłączyć się do Was.


c/ tancerz
Zaprosicie swoje dziecko do tańca? :) Utwory dziecięce są pełne szalonych rytmów, a i Wy pewnie macie jakieś swoje ulubione skoczne kawałki. Włączcie więc muzykę i tańczcie razem z maluszkiem. Poza zaletami niewymienionymi poniżej, taki taniec rozwija też zmysł równowagi.

Rozwijają:
  • myślenie przyczynowo-skutkowe
  • zdolność słuchania
  • poczucie rytmu
  • poczucie koordynacji ruchów


4. GIMNASTYKA CIAŁA

a/ tor przeszkód
Jeśli Wasz maluch pełza/raczkuje, przygotujcie mu tor przeszkód złożony z mięciutkich poduszek, kocyków i pluszowych maskotek rozrzucając je na podłodze, a na mecie ustawcie coś, co jest obecnie obiektem pożądania Waszego dziecka. :) Kanapeczka z masełkiem? Super! Śpiewająca zabawka, którą dostało właśnie dziś i jeszcze nie zdążyło się cieszyć? Perfekcyjnie. Wszystko, do czego Wasz maluch będzie podążał ponad miękkim torem.


b/ chodzenie po mamie/tacie
Również Wy możecie posłużyć na swoisty tor przeszkód. Połóżcie się na podłodze, a maluszka połóżcie na sobie. Niech po Was pełza, raczkuje, wspina się. Ułóżcie je między swoimi zgiętymi kolanami, by przemieszczało się pod nimi. 
c/ tunel
Możecie wykorzystać pudełka z zabawy pierwszej. Połóżcie malucha na brzuchu lub ustawcie do raczkowania z jednej strony otwartego pudła, a Wy spoglądajcie na niego z drugiej strony przez zrobiony otwór. Maluch z miłą chęcią do Was podpełza, jeśli będziecie zachęcać go do przyjścia. 


Rozwijają:
  • myślenie przyczynowo-skutkowe
  • umiejętności motoryczne dziecka



8 komentarzy:

To nie jest zwykły pamiętnik. To jest poradnik inspirowany własnym życiem, własnymi emocjami, przygodami, problemami.. Znajdziesz tu odpowiedzi na pytania, które od dawna chodziły Ci po głowie..

..cieszę się, że chcesz podzielić się ze mną swoją opinią..
..Twój komentarz wiele dla mnie znaczy - pamiętaj, że zawsze odpowiadam, bo jest to wyraz mojego szacunku dla Twojego czasu..