Kiedy maluch kończy pół roku, zaczyna się dla niego inny wymiar poznawania świata. Najczęściej dzieciaczki zaczynają zwiedzać otoczenie pełzając czy raczkując, dzięki czemu rozwijają zmysł orientacji. Niektóre w wieku dziewięciu miesięcy podnoszą się z poziomu, na kolana lub nawet na stopki, i wtedy ich punkt widzenia, tak diametralnie zmieniony, zachwyca swoją innością. Dzieci w tym czasie uwielbiają się tulić, rozmawiać, a także słuchać różnych dźwięków, czy rytmu. Warto słuchać z maluszkami kołysanek lub piosenek dziecięcych. Charakterystyczne jest też wyrzucanie przedmiotów z pojemników lub po prostu na podłogę - znacie to? :) Niemowlęta w tym czasie przyswajają sobie wiedzę o częściach ciała, oglądają z zaciekawieniem przedmioty, analizują, co można zrobić z danym przedmiotem i w konsekwencji zdaje sobie sprawę, do czego może on służyć. Kiedy zatem zobaczycie swoje dziecko dokładnie badające szczoteczkę do włosów, obracające ją w każdą stronę, czasem smakujące, czasem stukające o podłogę, to wiedzcie, że Wasze dziecko właśnie za chwilę posiądzie niezwykłą wiedzę. Pomóżmy mu w tym.
1. WIZYTA W ZOOa/ odwiedziny w prawdziwym Zoo i naśladowanie dźwięków mijanych zwierząt
Wasz maluch nie potrafi jeszcze naśladować zwierząt, ale jeśli będziecie z nim to ćwiczyć, szybko opanuje tę umiejętność. Pokażcie maluszkowi w Zoo konkretne zwierzęta i zaprezentujcie dziecku, jakie wydają one dźwięki. Przy okazji nazywajcie te zwierzęta, aby maluch zapoznał się z ich nazwą.
b/ pokazywanie w książeczkach i naśladowanie
Na pewno macie kilka książek ze zwierzątkami, a jeśli nie, to polecam się w nie zaopatrzyć, bo to bardzo rozwijające.
c/ pacynki i naśladowanie
Jeśli macie w domu pacynki-zwierzaki, jest to idealna zabawka w tym okresie. Udajcie określone zwierzęta, mówcie do dzieci. To świetnie rozwija język i umacnia więzi między Wami.
Rozwijają:
- rozpoznawanie dźwięków
- zdolność klasyfikowania
- funkcje językowe
- relacje społeczne
2. ZNIKANIE I POJAWIANIE SIĘ
a/ chowam się w pudle
Jeśli macie duże pudło po telewizorze (z tych starszych, szerszych), schowajcie się do niego. Niech druga osoba wniesie malucha do pokoju, w którym jesteście, i woła Was. Po kilku pytaniach, gdzie jesteście, wyskoczcie z pudła z radością witając maluszka. Dziecko uczy się, że istnieją sytuacje niespodziewane.b/ pacynka chowa się w pudle
Zróbcie otwór w pudełku i włóżcie do niego rękę z pacynką. Zapytajcie dziecko, gdzie jest (np. krówka), a następnie wyciągnijcie rękę z pudełka wołając "Tu jest!!".
c/ chowanie zabawek pod kocem/pieluszką
Kiedy schowacie ulubioną zabawkę pod kocykiem dziecka, a ono pełza/raczkuje, będzie to świetna motywacja do tego, by podążyło do tejże zabawki. Jeśli maluszek jeszcze nie kojarzy, że pod kocem coś zostało schowane, pokazujcie mu na początku tą zabaweczkę, chowajcie ją i znów pokazujcie, a w konsekwencji zakryjcie i poproście, by maluch ją odnalazł.
Rozwijają:
- umiejętność przewidywania
- zdolność akceptowania zdarzeń niespodziewanych
- okazywanie emocji
- zrozumienie, że przedmiot schowany wciąż jest na miejscu
- relacje społeczne
3. ARTYSTA - MUZYK
a/ perkusista
Posadźcie dziecko w jednym miejscu, na przykład na krzesełku do karmienia. Połóżcie przed nim na stoliku różne drewniane przedmioty kuchenne i pozwólcie nimi uderzać. Niech cieszy się dźwiękami, jakie wydają przedmioty uderzane o stolik i o siebie nawzajem.
b/ wokalista
Włączcie muzykę i śpiewajcie. Maluch na pewno ucieszy się, słysząc Wasze radosne głosy, a i na pewno w którymś momencie będzie chciało przyłączyć się do Was.
Zaprosicie swoje dziecko do tańca? :) Utwory dziecięce są pełne szalonych rytmów, a i Wy pewnie macie jakieś swoje ulubione skoczne kawałki. Włączcie więc muzykę i tańczcie razem z maluszkiem. Poza zaletami niewymienionymi poniżej, taki taniec rozwija też zmysł równowagi.
Rozwijają:
- myślenie przyczynowo-skutkowe
- zdolność słuchania
- poczucie rytmu
- poczucie koordynacji ruchów
a/ tor przeszkód
Jeśli Wasz maluch pełza/raczkuje, przygotujcie mu tor przeszkód złożony z mięciutkich poduszek, kocyków i pluszowych maskotek rozrzucając je na podłodze, a na mecie ustawcie coś, co jest obecnie obiektem pożądania Waszego dziecka. :) Kanapeczka z masełkiem? Super! Śpiewająca zabawka, którą dostało właśnie dziś i jeszcze nie zdążyło się cieszyć? Perfekcyjnie. Wszystko, do czego Wasz maluch będzie podążał ponad miękkim torem.
b/ chodzenie po mamie/tacie
Również Wy możecie posłużyć na swoisty tor przeszkód. Połóżcie się na podłodze, a maluszka połóżcie na sobie. Niech po Was pełza, raczkuje, wspina się. Ułóżcie je między swoimi zgiętymi kolanami, by przemieszczało się pod nimi.c/ tunel
Możecie wykorzystać pudełka z zabawy pierwszej. Połóżcie malucha na brzuchu lub ustawcie do raczkowania z jednej strony otwartego pudła, a Wy spoglądajcie na niego z drugiej strony przez zrobiony otwór. Maluch z miłą chęcią do Was podpełza, jeśli będziecie zachęcać go do przyjścia.
Rozwijają:
- myślenie przyczynowo-skutkowe
- umiejętności motoryczne dziecka
Super zestawienie :)
OdpowiedzUsuńDziękuje :) Mam nadzieję, że komuś się przyda ;)
Usuńfajne zestawienie:)
OdpowiedzUsuńDziękuje :)
UsuńŚwietne pomysły :-)
OdpowiedzUsuń:) Dzięki, Pati.
UsuńBardzo fajne propozycje! Warto wiedzieć co dziecku dają te wszystkie wspólne szaleństwa, oprócz doskonałej zabawy oczywiście :)
OdpowiedzUsuńDokładnie. :) Na tym własnie polega ta seria :)
Usuń